...

Kinderpostzegels 2025.

PostNL geeft op 6 oktober 2025 een nieuw vel met kinderpostzegels uit, met waardeaanduiding 1 voor bestemmingen binnen Nederland. Het ontwerp van de 5 postzegels, 1 grote en 4 kleinere, borduurt voort op het thema van de Kinderpostzegelactie: samen tegen eenzaamheid. Op het postzegelvel staat een tekening van Jan van Haasteren, de beroemdste Nederlandse tekenaar van legpuzzels. De postzegels worden zoals altijd in het najaar langs de deur verkocht door basisschoolleerlingen.

6 oktober 2025

...

Postzegel met goud Snoopy 75 jaar.

Ter gelegenheid van het 75-jarige jubileum van stripfiguur Snoopy geeft PostNL op 22 september speciale postzegel met goud uit. Deze exclusieve postzegel kost € 50,00 per stuk en wordt geleverd in een luxe verpakking, inclusief een certificaat van echtheid. Op de postzegel staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Het ontwerp is gemaakt door grafisch ontwerper Frank Janse van bureau VormVijf uit Den Haag. Daarnaast verscheen op 11 augustus 2025 het postzegelvel Snoopy 75 jaar met 5 kaderpostzegels.

25 september 2025

...

New Dutch Design – dansen (postzegelvel)

Op 22 september 2025 geeft PostNL New Dutch Design – dansen uit, het 4e postzegelvel in deze nieuwe serie. De serie New Dutch Design laat werk zien van de toekomstige generatie Nederlandse grafische ontwerpers. Het ontwerp van de postzegels is tijdens het studiejaar 2023-2024 gemaakt door 2e-jaarsstudenten Graphic Design aan ArtEZ in Zwolle, in samenwerking met Nicole Uniquole. Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De nieuwe serie New Dutch Design, opvolger van de serie Typisch Nederland, is gewijd aan het thema ‘vieren’, uitgebeeld in kleur en vorm. Na een brainstorm over het thema ‘vieren’ bedachten de studenten om dit onderwerp vorm te geven door aan verschillende rituelen aandacht te schenken. Bij de uitgifte van 22 september, een vel met 6 bijzondere postzegels in 2 verschillende ontwerpen, staat het ritueel van dansen centraal. Eerder dit jaar verschenen al de eerste 3 vellen uit de serie New Dutch Design over koffie- en theerituelen (17 februari), begroetingsrituelen (22 april) en het ritueel van muziek maken (21 augustus). Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. 

25 september 2025

...

NL crypto stamp 4 - Hermes.

NL crypto stamp & mythische helden: een legendarische ontmoeting Hermes, de god van handel en boodschapper van de goden, schittert op de nieuwste NL crypto stamp. 

18 september 2025

...

Kamperen in Nederland (postzegelvel)

Op 10 juni 2025 brengt PostNL het postzegelvel Kamperen in Nederland uit, met 6 postzegels in 6 verschillende ontwerpen. Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Aan het postzegelvel is een briefkaart met zomerse groeten vastgemaakt met een perforatielijn. Op de achterkant van het vel staat een typisch campingrecept met macaroni. Het postzegelvel Kamperen in Nederland is ontworpen door het bureau álleburen uit Arnhem. Recreatief kamperen ontstond eind negentiende eeuw in Groot-Brittannië, met overnachtingen van fietsers in tenten die bij hotels waren neergezet. De eerste Britse camping club dateert uit 1906, ons land volgde 6 jaar later met de oprichting van de Nederlandse Toeristen Kampeer Club. Het Gelderse Vierhouten had in 1924 de primeur van het eerste officiële kampeerterrein in ons land. In de jaren 1930 werd kamperen steeds populairder, maar de echte doorbraak kwam pas na de Tweede Wereldoorlog dankzij de toegenomen welvaart, vrije tijd en mobiliteit. De populariteit van kamperen kreeg in de 21e eeuw een extra stimulans door de coronacrisis. De groei gaat nog steeds door. Zo overnachtten er 5,2 miljoen gasten in 2023 op campings in Nederland. Dat is ongeveer 4 procent meer dan in 2022. Vooral het aantal gasten uit het buitenland nam toe, tot 1,7 miljoen van de 5,2 miljoen. De meeste buitenlandse kampeerders (1,2 miljoen) kwamen uit buurland Duitsland. Als Nederlanders gaan kamperen, gebeurt dat iets vaker in het buitenland dan in eigen land. Frankrijk is daarbij veruit favoriet. Kroatië heeft in de Europese Unie met 226 kampeerterreinen de meeste campings per miljoen inwoners, Nederland staat op de tweede plaats met 151 kampeerterreinen per miljoen inwoners. Nederland telde per 1 april 2024 een recordaantal van 615.981 caravans en kampeerauto's, bijna 2 procent meer dan een jaar eerder. Lees er hier meer over.

11 augustus 2025

...

Snoopy 75 jaar (postzegelvel)

Ter gelegenheid van het 75-jarige jubileum van stripfiguur Snoopy geeft PostNL op 11 augustus 2025 het postzegelvel Snoopy 75 jaar met 5 kaderpostzegels uit. Later dit jaar verschijnt er ook een Snoopy-postzegel met 24-karaats goud. Op alle postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Het ontwerp van de postzegels is gemaakt door grafisch ontwerper Frank Janse van bureau VormVijf uit Den Haag.  De beagle Snoopy, de hond van stripfiguur Charlie Brown, is een van de hoofdpersonen uit de beroemde Amerikaanse stripreeks Peanuts (1950-2000). Op 4 oktober 1950 maakte Snoopy zijn debuut in de krantenstrip van striptekenaar Charles M. Schulz (1922-2000). Schulz baseerde 75 jaar geleden de eerste tekeningen van Snoopy op de hond Spike uit zijn jeugd. De eerste tijd zweeg Snoopy, daarna waren zijn gedachten voor de lezer altijd via tekstballonnetjes te volgen. De beste vriend van Snoopy, naast Good Ol’ Charlie Brown, is het vogeltje Woodstock. Snoopy staat vooral bekend om zijn rijke fantasie. In de stripverhalen treedt hij vaak in allerlei vermommingen op, zoals een populaire student, een vliegenier, een scout, een jogger en een piraat. Er zijn rond de 100 van deze fantasiepersonages bekend. Het karakter Snoopy verscheen in krantenstrips, stripboeken en in alle tekenfilms die voor televisie en bioscoop zijn gemaakt. In de loop van de tijd groeide Snoopy uit tot een held in de populaire cultuur. Snoopy speelde bijvoorbeeld als mascotte een belangrijke rol in het Apolloprogramma van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Lees er hier meer over.

11 augustus 2025

...

New Dutch Design – muziek maken (postzegelvel)

Op 11 augustus 2025 geeft PostNL New Dutch Design – muziek maken uit, het 3e postzegelvel in deze nieuwe serie. De serie New Dutch Design laat werk zien van de toekomstige generatie Nederlandse grafische ontwerpers. Het ontwerp van de postzegels is tijdens het studiejaar 2023-2024 gemaakt door 2e-jaarsstudenten Graphic Design aan ArtEZ in Zwolle, in samenwerking met Nicole Uniquole. Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De nieuwe serie New Dutch Design, opvolger van de serie Typisch Nederland, is gewijd aan het thema ‘vieren’, uitgebeeld in kleur en vorm. Na een brainstorm over het thema ‘vieren’ bedachten de studenten om dit onderwerp vorm te geven door aan verschillende rituelen aandacht te schenken. Bij de uitgifte van 11 augustus, een vel met 6 bijzondere postzegels in 2 verschillende ontwerpen, staat het ritueel van muziek maken centraal. Eerder dit jaar verschenen al de eerste 2 vellen uit de serie New Dutch Design over koffie- en theerituelen (17 februari) en begroetingsrituelen (22 april). In het najaar volgt de laatste uitgifte van 2025 over dansen als ritueel (22 september). Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Volgens een onderzoek uit 2017 besteedt 10 % van de Nederlandse bevolking regelmatig tijd aan het bespelen van een muziekinstrument. Muzikale activiteiten, inclusief zingen, worden het vaakst door 6- tot 19-jarigen beoefend, zo blijkt uit de Monitor Amateurkunst 2017. Mensen met een migratieachtergrond zijn iets vaker muzikaal actief dan mensen met een Nederlandse achtergrond. De meeste muzikale beoefenaars besteden per week 1 à 2 uur (33 % van de beoefenaars) tot 3 à 4 uur (28 % van de beoefenaars) aan muziek. Vaak doen zij dat ook in groepsverband. Zo maakt 77 % van de beoefenaars ten minste af en toe samen met anderen muziek en is 51 % ook lid van een vereniging en/of informele groep. Naast beroepsorkesten telt Nederland ongeveer 5500 muziekverenigingen, waaronder harmonieorkesten, fanfares, brassbands, bigbands en andere vormen van instrumentale amateurmuziekgroepen. Van oudsher zijn Noord-Brabant, Limburg en Gelderland de provincies waar de meeste muziekverenigingen voorkomen. De verenigingen vallen vaak onder landelijke organisaties, met als voornaamste de Koninklijke Nederlandse Muziek Organisatie (KNMO), de landelijke belangenorganisatie voor de instrumentale amateurmuziek. Naast repetities organiseren veel muziekverenigingen concerten, evenementen en competities. Tot de bekende landelijke competities behoren de Nederlandse Kampioenschappen Blaasmuziek, de Nederlandse Brassband Kampioenschappen en de Open Nederlandse Harmonie Kampioenschappen.  Lees er hier meer over.

11 augustus 2025

...

Beleef de natuur – flora Sint Eustatius (postzegelvel)

Op 11 augustus 2025 geeft PostNL Beleef de natuur - flora Sint Eustatius uit, een vel met 10 postzegels in 10 verschillende ontwerpen. Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Het postzegelvel over de flora van Sint Eustatius maakt deel uit van de meerjarige serie Beleef de natuur die in 2024-2026 is gewijd aan Caribisch Nederland. In de serie komen ieder jaar 4 postzegelvellen uit, met elk 10 verschillende postzegels. 

11 augustus 2025

...

Beleef de natuur – onderwaterleven Sint Eustatius (postzegelvel)

Op 10 juni 2025 geeft PostNL Beleef de natuur - onderwaterleven Sint Eustatius uit, een vel met 10 postzegels in 10 verschillende ontwerpen. Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Het postzegelvel over het onderwaterleven van Sint Eustatius maakt deel uit van de meerjarige serie Beleef de natuur die in 2024-2026 is gewijd aan Caribisch Nederland. In de serie komen ieder jaar 4 postzegelvellen uit, met elk 10 verschillende postzegels.  Op de postzegels zijn planten en dieren afgebeeld die voorkomen in dit deel van Nederland. De eilanden in dit gebied kennen een voor Nederlandse begrippen ongekende biodiversiteit, met duizenden soorten planten en dieren. In 2025 wordt achtereenvolgens aandacht besteed aan de vogels, de vlinders, de onderwaterwereld en de flora van het eiland Sint Eustatius. PostNL bracht op 2 januari en 10 maart de eerste 2 postzegelvellen in de serie uit, over de vogels en de vlinders van het eiland. Op het 3e postzegelvel, Beleef de natuur - onderwaterleven Sint Eustatius, is dit jaar de hoofdrol weggelegd voor de volgende dieren: Spotted Trunkfish, spinnerdolfijn, trompetvis, blauwe marlijn, Great Star Coral, Banded Butterflyfish, bultrug, gestreept zeepaardje, goudstaartmurene en tijgerhaai. Het water rond Sint Eustatius behoort tot een diepte van 30 meter tot het Statia National Marine Park. Dit park dateert uit 1996 en is bijna 28 vierkante kilometer groot. In grote delen van het park is vissen en voor anker gaan verboden om de bijna 300 verschillende vissoorten rondom het eiland te beschermen. Sint Eustatius wordt ook bezocht door verschillende soorten zeeschildpadden, waaronder de Hawksbill Sea Turtle en de Green Sea Turtle, die elk jaar eieren leggen op het strand. De koraalriffen en zeegrasvelden van Sint Eustatius zijn niet alleen de thuisbasis voor vele vissoorten en andere onderwaterdieren, maar ook voor meer dan 150 verschillende sponsen.  Het koraalrif is, net als de vele scheepswrakken, populair bij duiktoeristen. De meeste van de 36 officiële duikplekken bevinden zich in de 2 reservaten in de noordelijke en zuidwestelijke gedeelte van het park. Om de achteruitgang van het koraalrif tegen te gaan, is een meerjarig plan in uitvoering om het mariene ecosysteem te herstellen.

11 juni 2025

...

Scheepvaart in de 17e en 18e eeuw.

Vervoer over water was in de 17e en 18e eeuw en ook lang daarna nog de meest gebruikte methode om mensen en goederen te transporteren. Landwegen waren merendeels onverhard en grote delen van het jaar onbegaanbaar. Voor vervoer over water zijn schepen nodig. In de 17e en 18e eeuw werden op scheepswerven schepen van hout gebouwd voor onder meer de binnenlandse vrachtvaart, kustvaart, oorlogsvloot, visserij en internationale handelsvaart. Nederlandse scheepswerven waren in die periode toonaangevend in de bouw van uiteenlopende soorten schepen, voor zowel binnenlands gebruik als voor afnemers elders in Europa. Een groot deel van de West-Europese handelswaar in de vroegmoderne tijd werd vervoerd op Nederlandse schepen. Op het hoogtepunt, tussen 1660 en 1670, bestond de koopvaardijvloot van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden uit 2600 zeegaande schepen van meer dan 100 ton. De lucratieve Oostzeehandel (graan, hout) legde de basis voor de economische voorspoed in de Nederlanden, later gevolgd door de scheepvaart naar Azië. Ook op visserijgebied was de Republiek een grootmacht. Dat gold zeker voor de haringvisserij (De Groote Visscherij) en de walvisvaart (De Kleine Visscherij), met elk eigen eisen aan de constructie en grootte van de schepen. Voor de kustvaart en het binnenlands vervoer tussen de steden werd weer gebruikgemaakt van andere soorten schepen. In de 17e en 18e eeuw groeide de beurtvaart uit tot een grootschalig scheepstransportnetwerk om mensen en goederen naar binnenlandse bestemmingen te brengen, met een vaste dienstregeling. Naast deze eerste vorm van gereguleerd openbaar vervoer was er in de Republiek een omvangrijke wilde vaart om bulkgoederen en landbouwproducten via schepen te vervoeren. De reeks trapt af met het postzegelvel Koopvaardij en Staatse vloot. Vervolgens wordt de aandacht in de komende edities gericht op diverse andere schepen die een belangrijke rol speelden in de maritieme geschiedenis van de 17e en 18e eeuw.

10 juni 2025

...

New Dutch Design – begroetingen (postzegelvel)

Op 22 april 2025 geeft PostNL New Dutch Design - begroetingen uit, het 2e postzegelvel in deze nieuwe serie. De serie New Dutch Design laat werk zien van de toekomstige generatie Nederlandse grafische ontwerpers. Het ontwerp van de postzegels is tijdens het studiejaar 2023-2024 gemaakt door 2e-jaarsstudenten Graphic Design aan ArtEZ in Zwolle, in samenwerking met Nicole Uniquole. Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De nieuwe serie New Dutch Design, opvolger van de serie Typisch Nederland, is gewijd aan het thema ‘vieren’, uitgebeeld in kleur en vorm. Na een brainstorm over het thema ‘vieren’ bedachten de studenten om dit onderwerp vorm te geven door aan verschillende rituelen aandacht te schenken. Bij de uitgifte van 21 april, een vel met 6 bijzondere postzegels in 2 verschillende ontwerpen, staat het ritueel van begroetingen centraal. Eerder dit jaar, op 17 februari, verscheen al het eerste vel uit de serie New Dutch Design, met als onderwerp koffie- en theerituelen. Later dit jaar volgen in de serie nog postzegels over muziek maken als ritueel (11 augustus) en dansen als ritueel (22 september). Op de postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Begroetingen zijn een belangrijk onderdeel van sociale omgangsvormen. De wijze van begroeten is vaak afhankelijk van de context, de sociale status en de fysieke afstand tussen personen. In Nederland zijn begroetingsrituelen vaak familiair, maar er zijn nuances afhankelijk van de situatie en de betrokken personen. Het gebruik van begroetingen als sociaal ritueel in Nederland weerspiegelt de nadruk op egalitaire waarden van de samenleving. Overdreven beleefdheidsvormen zoals knielen of buigen, die in andere culturen wel gebruikelijk kunnen zijn, komen zelden voor. De nadruk ligt in Nederland op gelijkwaardigheid en nuchterheid, wat terugkomt in de manier van begroeten: informeel, direct en zonder veel omhaal. Een van de meest voorkomende begroetingen in Nederland, zowel in formele als informele situaties, is de handdruk. Tijdens de coronapandemie van 2019-2022 werd het gebruik van de handdruk sterk ontmoedigd, wat kortstondig leidde tot alternatieven zoals de box, de hoofdknik of het aanraken van de ellebogen. In informelere situaties, zoals tussen vrienden en familie, is het gebruikelijk om kussen op de wang te geven, vooral bij speciale gelegenheden of wanneer men elkaar langere tijd niet heeft gezien. Wangkussen gebeurt meestal bij vrouwen onderling of tussen mannen en vrouwen, minder vaak tussen mannen. Dit ritueel kan echter sterk verschillen, afhankelijk van de regio en de voorkeuren van de betrokkenen. Het geven van 3 kussen leek lang een diepgewortelde traditie in Nederland, maar onderzoek toont aan dat dit ritueel steeds minder vaak voorkomt bij jongere generaties, die vaker kiezen voor 1 of 2 kussen of een simpele omhelzing.

10 juni 2025

...

RomanReuzen (postzegelvel)

Op 22 april 2025 geeft PostNL het postzegelvel RomanReuzen uit, met 10 postzegels in 10 verschillende ontwerpen. Op de postzegels staan 10 portretten van 10 markante Nederlandse schrijvers: Kader Abdolah, Abdelkader Benali, Peter Buwalda, Adriaan van Dis, Jessica Durlacher, Bregje Hofstede, Mensje van Keulen, Astrid Roemer, Manon Uphoff en Tommy Wieringa. De titel van de postzegeluitgifte is afgeleid van het project RomanReuzen, een initiatief van journalist Frénk van der Linden en fotograaf Fjodor Buis om de ontlezing in Nederland tegen te gaan. De postzegels zijn ontworpen door grafisch ontwerper Lex Reitsma uit Haarlem.

10 juni 2025

...

New Dutch Design, koffie/thee (postzegelvel).

Op 17 februari 2025 geeft PostNL New Dutch Design - koffie en thee uit, het 1e postzegelvel in deze nieuwe serie. De serie New Dutch Design laat werk zien van de toekomstige generatie Nederlandse grafische ontwerpers. Het ontwerp van de postzegels is tijdens het studiejaar 2023-2024 gemaakt door 2e-jaarsstudenten Graphic Design aan ArtEZ in Zwolle, in samenwerking met Nicole Uniquole.

13 mei 2025

...

Poes Molly 2025 (postzegelvel).

PostNL geeft op 2 januari 2025 het postzegelvel Poes Molly 2025 uit, met illustraties van Francien van Westering. Op elk van de 5 persoonlijke postzegels staat de waardeaanduiding 1 voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. Het ontwerp van de postzegels is gemaakt door artdirector Yvonne Warmerdam van Orange Licensing uit Gouda.

13 mei 2025

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!seniorenacademie

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden