1. Hoofdafbeelding kopie

 

Dagelijks zitten veel Nederlanders urenlang achter de computer. Zowel op werk als thuis zitten veel mensen met een verkeerde houding op hun bureaustoel. Hierdoor wordt je rug plaatselijk belast, waardoor aders of zenuwen kunnen worden afgekneld. Daarnaast kan een verkeerde zithouding zorgen voor overbelaste spieren en in moeite met opstaan resulteren.

Van nature heeft een ruggengraat een lichte S-vorm. Het is belangrijk dat de ruggengraat ondersteuning krijgt op de juiste punten. Als u bijvoorbeeld in een bureaustoel onderuitzakt, worden de spieren in je onderrug niet ondersteund. Dit kan tot ernstige rugklachten leiden. Voorkom dergelijke situaties door op de volgende tips te letten wanneer je achter je computer plaatsneemt.
Zithoogte
Begin met het instellen van de juiste zithoogte. Let er hierbij op dat je bovenbenen helemaal parallel lopen met de vloer. Let daarbij ook op je knieën. Deze mogen zich niet hoger bevinden dan je heupen. In dit geval is de bureaustoel te laag ingesteld.



Lopen je benen parallel aan de vloer, maar kom je niet met je voeten bij de grond? Plaat dan een voetensteun onder je bureau.
Zitdiepte
De zitdiepte is een andere belangrijke factor voor een natuurlijke zithouding. Vaak is de zitdiepte in te stellen door de rugleuning naar voren of achteren te schuiven.

Idealiter past er precies een vuist tussen de rand van de stoel en je knieholte. Wanneer de stoel te diep is zal de rand van de stoel in je knieholte steken, waardoor veel wrijving ontstaat. Bij een ondiepe stoel zullen je bovenbenen uitsteken ten opzichte van de stoel. Hierdoor komt er meer druk op je bovenbenen te staan, wat tot klachten kan leiden.

2. bureaustoel kopie

Hoogte van de rugleuning
Veel bureaustoelen hebben een bolling aan de onderkant van de rugleuning. Dit is de lumbaalsteun. Idealiter valt deze bolling precies in de holling van je onderrug. Op deze manier wordt de natuurlijk S-vorm van de wervelkolom ondersteund. Daarnaast zorgt dit voor een correcte ondersteuning van de bekken.
Hoogte van de armleuning
Tot slot is het belangrijk om de armleuningen van je bureaustoel op de juiste hoogte in te stellen. Hiermee kunt u onder andere nek- en schouderklachten voorkomen.

De juiste hoogte voor de armleuningen kunt u vinden door je armen slap langs je lichaam te laten hangen. Als je vervolgens je onderarmen optilt zodat je ellebogen in een hoek van 90 graden staan. Dit is de beste hoogte voor je armleuning.

Niemand is helemaal symmetrisch, dus in theorie is het mogelijk dat je armleuningen op andere hoogtes staan afgesteld.

Dit artikel is geschreven door Rob Brinks van https://www.zitmaxx.nl/