Brave Search

Ongeveer 32 miljoen mensen gebruiken nu elke maand de advertentieblokkerende browser van Brave.

Brave, de maker van een populaire browser voor het blokkeren van advertenties, opende dinsdag een openbare bèta van zijn privacygerichte zoekmachine, een eerste stap in het creëren van een product dat zou kunnen concurreren met markttitan Google. Brave Search wordt later dit jaar de standaardzoekmachine in de Brave-browser.

In tegenstelling tot andere nieuwe zoekmachines, die de resultaten van Google en Microsoft's Bing over het algemeen opnieuw verpakken, bouwt Brave een onafhankelijke index van het web. Brave Search vertrouwt op Bing op sommige gebieden, zoals afbeeldingen, waar de eigen resultaten nog niet goed genoeg zijn. En voor gewone zoekopdrachten kan Brave opgaan in Google-resultaten voor mensen die de functie inschakelen wanneer daarom wordt gevraagd.

In eerste instantie zal Brave Search geen advertenties weergeven - de belangrijkste manier waarop Google inkomsten genereert met zijn zoekresultaten. Later biedt het gratis, door advertenties ondersteunde zoekopdrachten en een betaalde optie zonder advertenties.