Vraag:

Mijn laptop (processor 1,7GHZ-2,4GHZ en ram 8GB) loopt vast/cashed na enige tijd een programma te hebben gebruikt dat een processor vraagt van 1,8GHz (advies 2,1) en RAM4GB.
Ik moet de LP afzetten op nieuw opstarten en ik kan 15, 30 of 60 min verder werken. Tot het opnieuw gebeurd. Windows is al opnieuw geïnstalleerd zonder oplossing.
De leverancier geeft de software de schuld en andersom.
Zijnde een leek is de vraag bij wie moet ik de ruk leggen om het op te lossen?

Antwoord:
Tja, een heel lastig probleem waar ik op afstand en met zo weinig achtergrond-informatie niet zoveel mee kan.
U zou de Windows-Logboeken moeten doorspitten en kijken wat er gebeurde op de tijd dat de Laptop crasht.
Dat is lastig en veel werk; zou de Leverancier eigenlijk moeten doen als u nog garantie hebt.
Zonder dat denk ik in het algemeen aan drie zaken die u zou kunnen doen (controleren) :
1) De Laptop wordt te warm. Dat is vaak een oorzaak voor een crash.
Maar wanneer u na herstarten weer een hele poos kunt doorwerken dan is warmte niet de oorzaak
2) U zou de probleemoplosser Energiebeheer eens kunnen laten draaien.
Ga naar de Instellingen (snelste manier is tegelijk indrukken van de Windowstoets + Letter I-toets)
> Hoofdstuk "Bijwerken en Beveiliging" >In Linkerkolom "Problemen oplossen" > Onderin: Extra Probleemoplossers > Energiebeheer
3)Het meest verwacht ik echter van de Trial and Error-methode d.w.z. (één voor één proberen en afstrepen !)
Startmenu > Systeem > Taakbeheer > Tabblad "Opstarten"
Schakel daar alles uit ! (Regel voor regel selecteren op de rechtermuisknop drukken en kiezen voor uitschakelen)
Herstart dan de Laptop en ga werken zoals gebruikelijk. Geen problemen schakel dan één voor één weer 1 programmaregel weer in en werk weer een tijd. Geen probleem dan de volgende regel inschakelen.
Op deze wijze zou het moeten lukken om een 'bad program' op te sporen.
Het kost tijd en geduld maar het is de enige controle-methode.